Hungaroring to jeden z ciekawszych torów Formuły 1, znajduje się na obrzeżach Budapesztu. Węgry. Rok w rok na Hungaroringu, przez trzy dni przed publicznością liczącą przeszło dwieście tysięcy osób, światowej sławy zawodnicy, dając z siebie wszystko walczą z prędkością i potęgą mocy, aby w końcu zwyciężył ten najlepszy i mający najwięcej szczęścia. Szczęśliwy debiut naszego Kubicy w 2006 roku był początkiem wspaniałych występów na torach F1. Czekamy co pokaże najbliższy sezon i jak zawsze wierzymy w szczęśliwą gwiazdę naszego zawodnika... Do zobaczenia na Hungaroringu. Hungaroring szerokość geograficzna 47° 35' 16"" długość geograficzna 19° 16' 9"" Dane techniczne toru : długość : 4381,08 m liczba zakrętów : 14 najmniejszy promień : 20 m największy promień : 400 m różnica poziomów : 36 m prosta : 788,9 m największe wzniesienie : 6,2% największy spad : 7,0% Oprócz Węgrów, na Hungaroring każdego sierpnia licznie przybywają również kibice Formuły 1 z całego świata a najwięcej z Austrii, Niemiec, Włoch oraz z Finlandii, do czego przyczynił się sukces odniesiony przez Mikę Hakkinena. Polacy także często wybierają Hungaroring, gdyż jest to najtańsza możliwość zobaczenia z bliska najbardziej prestiżowych wyścigów samochodowych na całym świecie, które dla większości znane są tylko z ekranów telewizorów. Od sierpnia 2006 kibicujemu na Hungaroringu naszemu Robertowi Kubicy, który właśnie udanie zadebiutował reprezentując Team BMW-SAUBER. Okrążenie z Schumacherem (do 2004r. kierowcą BMW Williams F1): Wyścig tutaj jest bardzo męczący. Jest tylko jedna prosta, na której można zaczerpnąć oddech. Po drodze do pierwszego zakrętu rozpędzamy się do prawie 300 km/h na szóstym biegu, a nawrót przejeżdżamy na dwójce, przy 135 km/h. Przed drugim zakrętem rozpędzamy się do 225 km/h na czwórce - to bardzo ważne miejsce. Zakręt jest śliski i często musimy zdjąć nogę z gazu, by nie wypaść z toru. Ciągle na dwójce, przy 96 km/h, przejeżdżamy trzeci zakręt i wyjeżdżamy na prostą, na której rozpędzamy się do 280 km/h na szóstce. Przed czwartym zakrętem hamujemy do około 190 km/h . Kolejny zakręt, piąty, jest bardzo szeroki i wyboisty. Przejeżdżamy go na trójce, przy 130 km/h. Na krótkiej prostej osiągamy 225 km/h na czwórce, a potem przejeżdżamy szykanę składającą się z zakrętów numer sześć i siedem. Robimy to na dwójce, przy 95 km/h. Potem mamy lewy zakręt numer osiem, przejeżdżany na trójce przy 125 km/h. Mniej więcej z taką samą prędkością pokonujemy kolejny zakręt, potem przyspieszamy na krótkiej prostej, a w dziesiąty zakręt wjeżdżamy na piątce, przy 225 km/h. Na wyjściu z jedenastego zakrętu utrzymujemy tak dużą prędkość, jak to tylko jest możliwe - na wejściu mamy na "liczniku" 185 km/h (czwarty bieg), a za zakrętem przyspieszamy do 240 km/h. Przejeżdżamy zakręt dwunasty i przed nawrotem hamujemy do około 85 km/h. Zakręt trzynasty pokonujemy na dwójce, a kolejny nawrót na trójce, przy 135 km/h. Wyjeżdżamy z powrotem na prostą startową." Najlepsze wyniki: Najlepszy czas zdobytego pole position: 1:19.146 - Michael Schumacher (Ferrari) 2004r. Najszybsze okrążenie podczas wyścigu: 1:19.071 - Michael Schumacher (Ferrari) 2004r. Najlepszy, pełny dystans wyścigu: 1h35m26.131 - Michael Schumacher (Ferrari) 2004r. Historia: Pierwszy wyścig rangi Grand Prix na Węgrzech planowano już na początku lat 30-tych ubiegłego stulecia, ale dopiero w 1936 roku imprezę tę udało się organizatorom doprowadzić do skutku. Wyścig odbył się na blisko pięciokilometrowym torze, utworzonym w znajdującym się niedaleko centrum Budapesztu parku Nepliget. Wzięły w nim udział ważniejsze stajnie z tamtego okresu: Auto Union, Mercedes-Benz i Alfa Romeo, a zwycięzcą został kierowca tej ostatniej – Tazio Nuvolari. Pomimo niewielkiej liczby uczestników (zaledwie 11 kierowców) wyścig przyciągnął dosyć dużo widzów.W czasie wojny Węgry zostały poważnie zniszczone i aktywność wyścigowa została wznowiona dopiero na początku lat 60-tych. Przez trzy lata na budapeszteńskim lotnisku Ferihegy odbywały się wyścigi Formuły Junior, po czym przywrócono do życia w nieco zmienionej formie tor w parku Nepliget, na którym od czasu do czasu odbywały się wyścigi Europejskich Mistrzostw Samochodów Turystycznych (ETCC). Pomysł zorganizowania na Węgrzech pierwszego wyścigu zaliczanego do klasyfikacji mistrzostw świata Formuły 1, zrodził się dopiero na początku lat 80-tych, kiedy to Bernie Ecclestone zaczął rozglądać się za możliwością sprowadzenia tego sportu za "żelazną kurtynę". Po wielu miesiącach bezowocnych negocjacji ze Związkiem Radzieckim, Ecclestone próbował również dogadać się z Chinami i Jugosławią, gdy w 1983 roku pochodzący z Węgier spec od reklamy – Thomas Rohonyi, współpracujący z organizatorami Grand Prix Brazylii, zwrócił jego uwagę na Budapeszt. Podczas krótkiej wizyty na Węgrzech Ecclestone szybko przekonał się, że pomysł zorganizowania tutaj wyścigu cieszy się sporym poparciem. Początkowo rząd rozważał możliwość zorganizowania wyścigu na tymczasowym torze ulicznym, ale w końcu doszedł do wniosku, że najlepszym pomysłem będzie wybudowanie permanentnego toru wyścigowego w położonej niespełna 20 kilometrów od Budapesztu Dolinie Trzech Źródeł. Lokalizacja ta umożliwiła Istvanowi Pappie zaprojektowanie długiego na niewiele ponad cztery kilometry toru, który praktycznie z każdego miejsca zapewnia widzom możliwość obserwowania tego, co dzieje się niemal na całym obiekcie (widać 80% toru). Dodatkowym atutem tej lokalizacji jest przebiegająca nieopodal autostrada M3, zapewniająca szybkie połączenie z Budapesztem. Kontrakt podpisano 10 września 1985 roku, a trwająca zaledwie siedem miesięcy budowa została rozpoczęta niespełna miesiąc później. Inauguracyjna Grand Prix Węgier, czyli pierwszy wyścig Formuły 1 w kraju należącym do dawnego bloku wschodniego, przyciągnął blisko 200 tysięcy widzów, a wygrał go Nelson Piquet (Williams). Główną wadą toru Hungaroringu jest jego kręta natura i brak długich prostych, zakończonych ostrymi wirażami. W związku z tym wyprzedzanie było tu zawsze dosyć utrudnione. Nie przeszkodziło to jednak Nigelowi Mansellowi (Ferrari) w odniesieniu zwycięstwa w 1989 roku po starcie z zaledwie 12 pozycji. Tego roku tor uległ pierwszej zmianie od momentu powstania znajdująca się tuż za trzecim zakrętem sekwencja zakrętów w kształcie litery 'S' została zamieniona na prostą. W takiej wersji tor ten użytkowany był aż do 2002 roku, kiedy to zgodnie z wytycznymi FIA i FOM dokonano modyfikacji, mających na celu ułatwienie wyprzedzania. Prosta startowa została wydłużona o 200 metrów i zakończono ją ostrzejszym zakrętem. Zlikwidowano także drugą szykanę, co umożliwiło wydłużenie ostatniej z dłuższych prostych, na której końcu także znalazł się ostry wiraż w prawo. Na tak zmodyfikowanym torze Ralf Schumacher w 2003 roku był w stanie przebić się z końca stawki aż na czwartą pozycję, wyprzedzając wielu kierowców w bezpośredniej walce, głównie pod koniec prostej startowej.
» wróć do kraju tego miasta: Węgry